Audilla menestykseen

Joonaksen katse on tulevaisuudessa.(Kuva: lappalainen.ideafrost.com)
Joonaksen katse on tulevaisuudessa.(Kuva: lappalainen.ideafrost.com)

17- vuotias Joonas Lappalainen pyrkii autourheilun huipulla toisenlaista polkua pitkin. Hän tavoittelee ensi vuonna Saksassa ajettavan Audi TT-Cupin mestaruutta. 

Joonas aloitti kartingin tosimielessä viisivuotiaana, kaksi vuotta harrastuksen aloittamisen jälkeen. Kuitenkin 11-vuotiaana hän alkoi tosissaan rakentaa kilpa-autoilijan unelmaa. Lappalainen ajoi menestyksekkäästi kartingautoilla voittaen vuonna 2012 Bahrainissa ajetun Academy Trophy-kilpailun finaalin. Hänet valittiin vuoden päätteeksi vuoden mikroautoilijaksi.

Seuraavat vuodet hän ajoi Formula Ford – ja Formula Renault luokissa, mutta havaitsi ylempiin luokkiin siirtymisen kalliiksi, sillä yksikin kausi voi maksaa satojatuhansia. Häntä houkuttelivat koppiautoluokat niiden laajojen markkinoiden vuoksi.

– Formuloihin pääsee hyvin harva kuljettaja, koppiautoluokissa on mukana useampi talli, joten vaihtoehtoja on enemmän. Toteaa hyväntuulinen Joonas.

Tämän myötä hän siirtyi Saksaan ajamaan Audin moottoriurheiluosaston tukemaa TT-Cup sarjaa, jossa kuljettajat ajavat samoilla Audi TT-autoilla.

Opettelu kannatti syksyllä

– Kevät meni uusien ratojen opettelussa, mutta syksyllä se kannatti. Joonas heittää.

Loppukausi meni erinomaisesti, sillä radalla tuli käytyä kovaa kilpailua kokeneempien kuljettajien kanssa ja kauden päätöskilpailussa hän antoi kova vastuksen vieraileville tehdaskuljettajille Rene Rastille ja Marco Bonanomille. Lappalainen oli sarjan vakituisista kuljettajista paras ja hän sijoittui loppupisteissä neljänneksi.

– Rast ja Bonanomi toimivat hyvänä tasonmittareina. Joonas mainitsee päätöskilpailusta.

Ensi kaudesta hän sanoi tavoitteena oleva sarjan mestaruus ja suosikkiradaksi hän mainitsee Oscherlebenin radan sen teknisyyden vuoksi. Radan syheröisyys tarjoaa haasteita kuljettajalle.

DTM ja Le Mans kiinnostavat

– Urallani päällimmäinen tavoite on toimia ammattikuljettajana DTM-sarjassa, sitä arvostetaan paljon. Le Mansia olisi mukava ajaa. Joonas kertoo uransa tavoitteista.

TT-Cup-luokkaa ajetaan DTM-kilpailujen yhteydessä, joten luokka tarjoaa oivan ponnahduslaudan, sillä DTM-tallien päälliköt seuraavat nuorten kuljettajien ajamista tulevaisuutta silmälläpitäen.

Suomalaisten pitäisi olla avarakatseisimpia.

– Suomalaiset eivät osaa arvostaa formula ykkösten ja rallin lisäksi muita kilpa-autoluokkia, Esimerkiksi Markus Palttalan voitto Span 24 tunnin kilpailussa ei saanut täällä lainkaan huomiota. Euroopassa osataan näitä kilpailuja arvostaa, Saksassa ihmisiä jonottaa nimikirjoituksen toivossa. Joonas kertoo.

Nuorille Joonas antaa neuvoksi katselemaan laajemmin kilpa-autoilun maailmaan, mahdollisuuksia on Formula ykkösten ulkopuolellakin.

Henri Miettinen

 

Jätä kommentti